Zrcadlo, zrcadlo řekni, co nás děsí na hubnutí?

18. července 2011 v 18:34 | Dieta |  Tipy a triky při hubnutí
Každá chceme být krásná, štíhlá, zdravá, ale víme, že cesta za takovými ideály je dlouhá, trnitá, bolestivá… Nebo se toho bojíme zbytečně? A čeho nejvíc?
Když se podíváte do zrcadla a zasníte se, jak byste byla asi sexy, kdybyste měla o pár kilo méně, obvykle si řeknete, že byste to stejně nedokázala. Protože je to dřina, spousta peněz za trenéry, zdravé potraviny, a jediné, co by vás těšilo, by byla obnova šatníku. Ale ani to není jisté, protože byste jistě nabrala při prvním stresu a dostala se do kolotoče hubnu - přibírám… Má vůbec smysl se do toho martyria pouštět?
Má, protože to vůbec martyrium být nemusí. I v případě hubnutí platí: "Jaký si to uděláš, takový to máš"! Ale pojďme vzít hezky jednu zbytečnou obavu za druhou…

1. Budu trpět hlady!

Dieta rovná se hladovění. Přesně to si myslí většina těch, kteří touží po svůdnějších křivkách. A přitom se nemůžete mýlit víc! "Když jsem si šla k výživovému poradci pro jídelníček, připravovala jsem se na to, jak mi k snídani napíše jogurt, k obědu rýži a k večeři plátek šunky," vypráví třicetiletá Jitka. "Ale k mému překvapení mi podal jídelníček, který zahrnoval šest jídel denně - a jídel takových, že jsem jejich objem pomalu nezvládala sníst. Po předchozích neúspěšných dietách mi to přišlo neuvěřitelné.
A přesto - i když jsem začala jíst odhadem dvojnásobek toho, co předtím, hubla jsem! Za první dva týdny šla dolů tři kila, což uklidnilo i mou druhou obavu, totiž že když budu jíst tolik, kolik mám, přiberu. Dnes vím, že hubnout rozhodně neznamená hladovět. Spíš se musíte naučit, jaké potraviny k sobě patří, ve kterou denní dobu vám co prospěje," uzavírá Jitka. Za rok zhubla při dietě, při níž se zpočátku cítila přejedená, fantastických 16 kilo.

2. Nepřinutím se k pohybu!

Člověk se určitě cítí pohodlněji, když leží na gauči, než když dře v posilovně… Ale! Jako na vše nové je třeba si i na pohyb zvykat pozvolna. Tím "nej" je prostě obyčejná chůze. Kolikrát už jste to četly a jak moc tomu nevěřily? Schválně si udělejte test. Týden jen jezte zdravě a další týden k tomu přidejte denně půlhodinovou procházku ve svižnějším tempu. Určitě zhubnute o kilo víc!
A přitom se jen půjdete projít, abyste si vyčistila hlavu po náročném dni. A když si budete chtít klást nějaké "chodicí" cíle, pořiďte si krokoměr a sama sebe přehánějte v tom, kolik ujdete! Zkrátka neberte pohyb jako povinnost, ale odměnu, zábavu. Neničte se v posilovně, pokud vás představa "mučicích" strojů děsí.
Poslouchejte intuici a třeba choďte nebo se vozte na kole. Ono to pak vůbec nebolí. To potvrzuje i Katka (27): "V létě jsem na dovolené zjistila, že když si párkrát za den zaplavu v moři, cítím se skvěle. Poprvé jsem také na prázdninách zhubla! Bylo to daleko lepší, než když jsem se předtím nutila do aerobiku.
Od té doby chodím do bazénu - i když předtím jsem plavání nezvažovala, mé tělo si samo řeklo, u čeho se cítí fajn."

3. Bude to časově náročné!

Kde vzít čas na každodenní vaření, pohyb, a ještě zvládat práci i rodinu? Za prvé: členům rodiny nekompromisně v počátku rozdělte úkoly.
A pak si sedněte nad svůj denní program a počítejte. Jezdíte do práce autem, i když to máte za rohem? Když to přestanete dělat, nemusíte hledat čas na cvičení. Cesta do práce i z práce pěšky vám to vynahradí a pořádný pohyb si necháte na víkend.
A vaření? Dieta chce často jídla "čistá" -jednoduše maso s něčím a zeleninou. A tak si klidně připravte víc masa, a každý den ho trochu během pěti minut zvládnete smíchat jednou se špenátem, podruhé s mraženou zeleninou, potřetí s rajčaty, počtvrté se zakysanou smetanou a houbami… No a je tu i mrazák, do kterého ukládejte i vařené těstoviny, které zbudou, či rýži. Zeleninu pak stihnete koupit někde cestou, no ne? Spíš se při tom zvykání na nový režim mějte ráda a odpouštějte si drobné přešlapy, protože ty časem zmizí!

4. Utratím spoustu peněz!

Prakticky všichni jsou toho názoru, že dieta znamená obrovské výdaje. Pak neváhejte nalistovat Dietu č. 5, kde jsme vám dokázali, že se mýlíte. To náhražky, polotovary jsou předražené. A když nemáte na fitko, opět jsou tu procházky, kolo, in-line brusle, DVD, knížky.
Rodinný rozpočet spíše zatíží ty nákupy poté, co vám vše bude velké! "Jsem zvyklá si ukládat účty, abych měla přehled o tom, kolik za jídlo utratím. Když jsem přešla na zdravé vaření, byla jsem si jistá, že utratím daleko víc, ale výdaje za jídlo se smrskly o několik set! Ubyly účty z fast foodů, za sladké nápoje, zmrzliny… Zjistila jsem navíc, že zdravé jídlo mě zasytí na delší dobu," přitakává Sylva (38), která měla stejné obavy o svůj domácí rozpočet… A zbytečné!

5. Přijde jojo efekt!

Nesmysl. Jen na sebe nespěchejte, nechtějte za půl roku zhubnout 40 kilo, nehladovte a netrapte se. Že je to projev sebelásky potvrzuje i Irena (26), která pátý měsíc bojuje s nadváhou: "Moje máma mi vždycky říkala: nežer. Tak jsem nejedla. Nutila mě sportovat, hlídala mi přísun jídla, a i když věřím, že to dělala z lásky, vštípila mi k dietám takový odpor, že když jsem se odstěhovala, teprve jsem skutečně přibrala.
Zkoušela jsem to nejprve po jejím, tedy nejíst a běhat. Ale denně jsem brečela a chtěla nějakou zázračnou pilulku. Navíc jsem se nenáviděla za svou slabou vůli. Až mě kamarádka odvedla k psycholožce, která to se mnou vzala pěkně od podlahy a ukázala mi, že se hlavně musím mít ráda. Učím se to pomalu, ale už nepřibírám. Do života jsem si přibrala rozmazlování. Učím se dávat si to nejlepší."

6. Jen zákazy a příkazy!

Život vám při hubnutí zaplní jen to, co dovolíte. Nebudete se muset vzdát toho, co milujete, a dělat i jíst, co nesnášíte. V kuchyni odstartujte novou etapu vaření - experimentů s kořením, bylinkami, čerstvými potravinami, exotickými pochoutkami.
A mimochodem hřešit je lidské, proto každá rozumná dieta počítá s vašimi chutěmi a nabízí jeden den v týdnu tzv. hřešící den. V ten můžete všechno! A mimo ně?
Prakticky vše už dnes nabízí zdravější variantu. Vyberete-li správné ingredience, prakticky se váš jídelníček měnit nemusí! "Musela jsem si nakonec zvyknout na trošku jiné chutě.
Protože jsem sádlo nahradila olivovým olejem, bílou mouku celozrnnou, začala jídla trošku jinak chutnat, ale ve většině případů jsem s tím neměla problém a můj muž rozdíl nepoznal. Ty dvě malé změny ji udělaly vhodnou i pro mě a bylo po problémech se sladkostmi," vzkazuje Kristýna (34). Mnohé z vás se bojí, že budou muset vařit dvakrát, pro sebe a zbytek rodiny. Jak vidíte, není to nutné. Mimochodem, den "žravosti" vám vyřeší dokonce třetí problém: s babičkami, tetičkami nebo návštěvou večírků, které nenabídnou dietní menu!

7. Musím to vydržet už navždy!

Ehm, jak to jen říct… Tohle je pravda. Opravdu bychom měly žít zdravě navždy. Což si lze v počátcích jen těžko představit. Proto máme návrh - dávejte si krátkodobé cíle. Nejdřív zkuste vydržet měsíc. Po něm uznáte, že to není dřina. Pak si dejte třeba dvouměsíční interval a hodnoťte: co se vám daří, co vylepšíte?
Dělejte si čas na své pocity a myslete při tom v horizontu týdnů. Mění se naše chutě, pohybové schopnosti, časové možnosti, proto vůbec nelze předpokládat, že to, s čím jednou začnete, budete uplatňovat do konce života. Nikdy! Váš život bude s dietou pestrý, zábavný, energický, zdravý, proto není důvod se bát i té neslavně znějící "doživotnosti". Ono se totiž to nové brzy stane vaší součástí, a vy už o tom nebudete přemýšlet. Tak to prostě je!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak se ti líbí moje stránky?

Super:-)
Dobrý...
Nic extra...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama