Mýtus č. 8: Bez večeře zhubnu

18. července 2011 v 18:37 | Dieta |  Tipy a triky při hubnutí
Vynechat večeři, nebo dokonce snídani v domnění, že jen to je nejrychlejší cesta ke zhubnutí, zkusil už asi každý. Určitě se však všichni shodneme na jednom - tento způsob "hubnutí" dlouhodobě nefunguje. Proč? To nám objasní MUDr. Kateřina Cajthamlová.
Ptali jsme se: Kateřiny Cajthamlové, dietoložky a internistky
K tomuto mýtu je nutné především znovu zdůraznit zásady, které vedou ke zdravému zhubnutí, a naopak příčiny, které mají za následek tloustnutí a třeba i zhoršení zdravotního stavu.
CO ŠKODÍ:
1. Nepravidelnost denního režimu (nepřítomnost pravidelné dodávky energie rovnoměrně během dne). Množství energie je přitom nutné upravit ve vztahu k výšce, váze, pohlaví, věku a zdravotnímu stavu. V neposlední řadě musí také každý člověk přihlédnout k tomu, zda pravidelně sportuje apod.
2. Nedostatek pravidelné aerobní každodenní aktivity (toto bývá hlavní příčinou, proč lidem narůstají "špíčky" a klesá motivace k pohybu, ale také fyzická výkonnost).
3. Nepravidelný a nedostatečný spánek a odpočinek, práce dlouho do noci, nedostatečná relaxace od psychických stresů.
4. Špatný pitný režim (pijeme málo, nebo příliš mnoho - místo jídla apod.)
CO SE STANE, KDYŽ VYNECHÁM:
Snídani Tělo nedostane dostatek energie na první část dne. Tuto chybějící energii nahrazujeme pak kávou, čímž se jen prohlubuje energetický deficit, a nakonec se "vrháme" na něco sladkého či tučného - nejčastěji však na obojí.
Oběd Když ho vynecháme nebo nekonzumujeme v klidu a dostatečném množství, které představuje polévka s hlavním jídlem a přílohou se zdrojem vlákniny v podobě ovoce či zeleniny, odpoledne se pak dostaví únava a nezvladatelná chuť na vysokoenergetické pochutiny. A my se cpeme sušenkami, zákusky nebo chlebíčky ke svačině.
Večeři Prodloužíme si pauzu, po kterou tělo nedostává energii, a buď večer promlsáme (u televize), anebo máme ráno či během dne pocit hluboké únavy a začínáme den tučnou či sladkou snídaní a kávou…
CO POMÁHÁ:
Věci, které tělu pomáhají efektivně fungovat a nehromadit nadbytečný tuk a neztrácet svalovou hmotu:
1. Vyvážená pestrá strava, rozdělená do tří hlavních jídel dne (největší je oběd), doplněná podle denních aktivit 2-3 svačinami a u diabetiků ještě druhou večeří.
2. U lidí, kteří mají směnný provoz, je nutné jíst i během noční služby a konzumovat "správné" jídlo podle denní doby -v poledne oběd, večer večeři, přes noc svačiny či "druhé" večeře, ráno snídaně…
3. Pravidelný (podle pohlaví, věku a konstituce i osobních zálib), každodenní aerobní pohyb (stačí pravidelná hodinová procházka či vyjížďka na kole či bruslích, při níž se lehce zapotíme, a ranní rozcvička, pokud lékař neurčí jinak, a 2-3x týdně navíc tonizační a posilovací cvičení (např. na míči, s lehkými činkami).
4. Dostatečná doba spánku (6-8 hodin), poslední jídlo asi 3-4 hodiny před spaním, první jídlo do hodiny po probuzení. Pravidelný delší aktivní odpočinek (víkend 1x týdně), každoroční 1-2 dovolené v trvání alespoň dva týdny v kuse.
Ideálně aktivní odpočinek se změnou místa pobytu.

Věděli jste že …při hubnutí je důležité přizpůsobit se vlastnímu biorytmu? Proto, když usínáte o půlnoci, můžete si dát v osm ještě druhou večeři.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak se ti líbí moje stránky?

Super:-)
Dobrý...
Nic extra...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama