Latinskoamerická dieta

18. července 2011 v 13:23 | Dieta |  Tipy a triky při hubnutí
Některé diety držíme primárně, protože chceme rychle zhubnout, jiné také kvůli zdravotním potížím. Tato patří mezi ty, které se doporučují i tehdy, když si chceme zlepšit zdraví.
Když budete mít problémy s alergiemi či trávicí potíže nebo zjistíte přecitlivělost na určité látky v potravinách, lékař či kvalifikovaný dietolog vám možná předepíše zrovna tuto dietu.
Jejím plusem je také to, že patří mezi ty diety, které vám představí potraviny jiné kultury - nejen té evropské. Nejenže potěšíte chuťové pohárky exotickými chutěmi, ale rozmanitý jídelníček dokáže rozproudit spalování.

Kde se vzala, tu se vzala…

Společnost na ochranu tradic vytvořila tento stravovací plán v roce 1996 na konferenci o latinskoamerických dietách v El Pasu. Její spoluzakladatel, K. Dun Gifford prosazoval zdravé stravovací návyky a používání zdrojů z tradičního zemědělství. Mezi hlavní plodiny logicky patřily kukuřice, brambory, arašídy a fazole. Na summitu v Mexiku v roce 2005 stoupl o tuto dietu celosvětový zájem. Doporučili ji totiž nejen vědci, ale také výživoví poradci, kulinářští specialisté a trenéři.

Zdravá pyramida

Celá dieta kombinuje nutriční výhody tradičních pokrmů aztécké, incké a mayské kultury s recepty, které do Evropy přivezl Kolumbus a jiní mořeplavci. Hlavním znakem této diety je čtyřvrstvá pyramida, která představuje jasný plán stravy a dovolených potravin. A pozor!
Není založena pouze na množství dovoleného jídla nebo energetické hodnotě (kaloriích) pokrmů. Její složení je mnohem více propracované. Jedná se o pestrou a vyváženou stravu, kterou pro své zdraví potřebujeme, založenou na vyhovujícím množství a na obecném mínění "správné" frekvence podávání jídla. A doplněná je ještě o jednu důležitou složku a tou je pohyb.

Pohyb, jenom pohyb

U této diety se fyzické aktivitě rozhodně nevyhnete. Neslibuje totiž zázraky v podobě hubnutí u televize. Podle zkušeností z Latinské Ameriky jsou právě aktivní život a pohyb těmi nejdůležitějšími "přísadami" k úspěšnému zhubnutí. A jak s ním naložit? Základním stavebním kamenem pyramidy je denní fyzická aktivita, protože právě ona je základem zdravého života.
I v dnešní době si stále mnoho lidí myslí, že cvičení je jen chození do tělocvičen, cvičebních kurzů, posiloven nebo pocení se ve fitcentrech a že to všechno stojí moc peněz. Existují ale i přirozené aktivity, které můžeme dělat v běžném životě a přitom nám pomohou zhubnout a zlepšit kondici. Extra tipy: * když jedete do supermarketu, zaparkujte co nejdál od vchodu…
* zapomeňte na výtahy nebo jezdící schody…
* používejte MHD - kroky navíc k tramvajové zastávce rozbíjí stereotyp
* při úklidu bytu si zapněte rádio a tančete… rozproudíte celé tělo

Jak je to s jídlem?

Co mám vlastně jíst? A kolik? A kdy? Tak i na tyto otázky má latinskoamerická dieta odpověď. Při každém jídle, tedy 5-7 porcí za den, si můžete dát ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky, fazole, luštěniny, ořechy, těstoviny, semínka, bylinky a koření. Denně si dopřejte 2-3 porce mléčných výrobků, vajec, sýrů, mořských plodů a drůbeže. A k tomu si dvakrát týdně můžete zamlsat, dát si červené maso nebo spolu s jídlem vypít skleničku vína.
Za den se také doporučuje vypít šest sklenic vody. A co by tedy nemělo chybět na vyváženém talíři? 1/2 talíře ovoce nebo zelenina, 1/4 talíře zrna, škrobové potraviny nebo brambory a v neposlední řadě také 1/4 fazole, ryby, drůbež, maso nebo ořechy.

Ukázka jídelníčku:

Snídaně: celozrnné cereálie, mléko a banán, káva s mlékem
Dopolední svačina: broskev nebo papájový salát
Oběd: quesadilla, salát s rajčaty a paprikami, pomerančový džus
Odpolední svačina: hrst kořeněných ořechů, ledový čaj
Večeře: kuřecí prsa, sterilovaná zelenina a černé fazole

Pro lepší orientaci

Dieta jako pyramida! Abyste se lépe vyznali v celé dietě, představte si ji jako pyramidu.
Základní kámen: denní fyzická aktivita
1. patro: zelenina, ovoce, celozrnné výrobky, hlízy, fazole, ořechy, luštěniny, těstoviny, bylinky, koření, semínka
2. patro: mořské plody, ryby, měkkýši, korýši, rostlinné oleje, mléčné výrobky a mléko, jogurt, vejce, drůbež, sýry
3. patro: červené maso a sladkosti

Průvodce porcemi jídla:

Maso, kuřecí a ryby - velikost kousku masa by měla být stejně veliká jako vaše dlaň.
Brambory, těstoviny a rýže - velikost jednoho hrnečku na kávu nebo to, co se vám vejde do dlaně.
Sladkosti - víte, jak velká je vizitka? Tak sladkého můžete dvakrát do týdne zkonzumovat její přesnou polovinu.

Co si o latinskoamerické dietě myslí PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti Stop obezitě (www.stob.cz) Latinskoamerická pyramida se blíží pyramidě STOBU.
Na základnu rozhodně patří pohyb. Dnes se ukazuje, že na nárůstu obezity se podílí především nedostatek pohybu a zejména tzv. nepohybu - a Dieta dává rady, jak množství sedavých aktivit snížit (i proto se náš nový web www.stobklub.cz skládá nejen z jídlokoučinku, ale i z fitkoučinku a psychokoučinku - to je jediná složka, která v této pyramidě chybí).
Rozdělení talíře je rozumné. Pro hubnoucí bychom doporučenou polovinu talíře skládající se z ovoce a zeleniny zaměnili za složku jen zeleninovou, s čtvrtinou sacharidové složky lze souhlasit a čtvrtině talíře bílkovinného bychom ještě přidali sýr, vejce a případně zakysané mléčné produkty. Líbí se mi, že v tomto případě jde o způsob stravování blízký STOBU.

Víte že …vždy je důležité myslet na to, aby složení stravy a potravin bylo rozmanité a rozdělené do malých porcí?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak se ti líbí moje stránky?

Super:-)
Dobrý...
Nic extra...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama