Kdy dieta (ne)počká…

18. července 2011 v 18:38 | Dieta |  Tipy a triky při hubnutí
Přijdete o práci, o partnera nebo prostě "jen" máte všeho nad hlavu. A do toho ještě držet dietu? Jakkoli vám žádnou z výše uvedených katastrof nepřejeme, pojďte se s námi podívat, jak se v tu chvíli postavit k hubnutí.
Většina z nás je přesvědčená, že jakmile se k hubnutí odhodlá, je vyhráno. Ale málokdo už si uvědomuje, že i s dietou je to stejné jako se vším ostatním - do cesty se nám během ní budou stavět překážky. Někdy je to naše lenost, jindy uštěpačné okolí, někdy však přicházejí věci, které nejsme schopni předpokládat ani se na ně připravit. Životní krize, hloupé náhody, stresy. A co pak? Vzdát to? Přecpávat se na zmírnění žalu? Uzavřít se před světem? Ani jedno není dobře!

Když se nedaří…

Po prvních třech měsících úspěšného hubnutí se Báře (31) začaly dít věci, kterým postupně přestávala mít sílu čelit. Její reklamní agentura dostala tolik zakázek, že musela sedět v kanceláři do noci. Denně. Pravidelné stravování vzalo za své velmi brzy.
Podepsal se na tom stres, nedostatek času i energie počítat, kolik má co kalorií. A návštěvy fitka? Nestíhala. Potom se dozvěděla, že její přítel má milenku. Proplakala noci, v nichž měla sbírat sílu na celé dny v práci, a byla čím dál unavenější, podrážděnější a nešťastnější. Nenáviděla se při pohledu do zrcadla a všechna dřina, kterou si předtím dala s hubnutím, se jí zdála zbytečná.
Vždyť ten, kdo se spolu s ní měl z nové sexy postavy těšit, si stejně našel jinou! Pohádala se s kamarádkou, která o všem věděla, a přesto ji nevarovala. A aby toho nebylo málo, dostala výpověď z bytu… To všechno se na Báru sesypalo během necelých čtyř týdnů. Dieta pro ni rázem přestala být důležitá, najednou měla x výmluv pro to, aby si zase začala kupovat čokoládu a místo pohybu ve fitness plakala na gauči u romantických filmů a cpala se přitom pizzami, chipsy, zkrátka věcmi, které ji po měsíci krize dostaly na původní váhu a do podoby "špekosaura", jak si sama nenávistně začala říkat.

Stát se to může každému

Je vám Bářin příběh povědomý? Také jste zvyklá zajídat smutky, vykašlat se na všechno, když se nedaří a máte náladu pod psa? Pochopitelně. V takových situacích člověk snadno chybuje a opouští nové koleje zdravého životního stylu, aby se vrátil do těch starých, které sice nejsou dobré, ale zato důvěrně známé a vyvolávají mylný pocit bezpečí. Vzpomeňte si, jak se cítíte, když si koupíte nové džíny. Jsou chvilku těsné, zvykáte si na ně, a i když v nich vypadáte lépe, nevyhodíte ty staré, roztrhané, protože v těch se cítíte volněji.
To po těch starých saháte, když máte horší den a chcete mít maximální pohodlí. A tak to máme se vším novým - pokud to pro nás neznamená primární úlevu, potěšení a čistou radost hned a na počkání, pokud ono nové od nás vyžaduje určitou snahu a vytrvalost, při nejbližší příležitosti to opouštíme. Stravovací návyky a životní styl nevyjímaje.
A když k tomu navíc máme starosti, je nám dodržování nových zásad najednou doslova přítěží, místo toho, aby přinášelo úlevu či pocit radosti z hubnutí. Ten se koneckonců ve chvílích, kdy máme větší či menší životní krizi, nemá šanci dostavit.

Dvojí pohled

Stejně jako není všechno zlato, co se třpytí, nemusí být ani životní pohromy pohromou pro váš životní styl a stravování. Ano, někdo se ve stresu přejídá, někdo nejí nic, tak jako tak se v nepříjemných situacích dopouštíme pravidelně největšího množství dietních přešlapů vůbec! Přitom by to tak ne vždy muselo být.
Ono totiž velice záleží na tom, jak se na problémy, stresové a krizové situace díváte. Ne, nechceme vám namluvit, že když zjistíte, že dostanete výpověď, máte se zajímat jen o to, jak budete hubnout dál. To vůbec ne. Nějaké období smutku, vzteku a možná i "rochnění" se v bolesti je potřeba. Je nutné prožít si smutek, zklamání, bolesti, strasti, trápení, neshody, nepohodu.
Je třeba to prožít, ale není třeba se tím donekonečna užírat. Ať se nám to líbí nebo ne, dá se třeba i odchod partnera, ztráta práce nebo jakákoli jiná nepříjemná situace vzít z té pozitivní stránky - prostě jako šance na nový začátek. A k tomu už nám to hubnutí a zdravý životní styl jdou daleko lépe, no ne?

Cesta z krize

Když se podíváte z té lepší stránky, můžete zjistit, že starý partner za nic nestál, stará práce vás nebavila a ten byt, který bylo třeba opustit, se vám vlastně už dlouho nezamlouval.
Možná že ty pocity nelibosti nejsou nic jiného než neschopnost najít na všem něco dobrého. A pozor, teď to nejlepší - dokonce i dieta pak nemusí být zbytečná zátěž, ale průvodce, který vás vyvede z toho nejhoršího. Jak to? Dokáže odvést vaši pozornost od trápení.
Například když si vyjdete na procházku, zajdete do fitka, na tenis s kamarádkou a stresové hormony při pohybu nahradíte trochou adrenalinu a serotoninu, které vám zvednou náladu. A hned dvakrát! Při pohybu samotném i následném pohledu na váhu. Ptáte se, co strava? Že na jídlo nemáte ani pomyšlení, nebo byste naopak ledničku vymetala od rána do noci? Zase je to o pohledu.
Vy si zasloužíte to nejlepší, takže když vám "nejede" jídlo ve velkém, udělejte si třeba experimentátorské období a zkoušejte nové chutě, nové restaurace, recepty… dostaňte zpátky chuť k jídlu. A cesta přes gurmánství se ani náhodou nezdá být nepříjemná, co myslíte? Což platí i pro extra jedlíky. Kvantitu vyměňte za kvalitu nových chutí a uvidíte, že dobře uděláte.

Všeho s mírou

Zatím jste se v tomto článku "nenašla"? Pak asi patříte k té skupině lidí, kteří mají pevnou vůli, a i když prožívají nejhorší chvíle, ve své disciplíně nepolevují. Někdy skoro až jako roboti jedou na plné obrátky, protože se tím maximálním výkonem (pohybem, zběsilým počítáním kalorií i monitorováním hubnutí) snaží na problémy zapomenout.
Pro vás pak máme ale velké STOP! O několik řádek výš jsme upozorňovali na důležitou věc - potíže, smutky a bolesti je třeba procítit, prožít, a teprve pak začít překonávat. Ne, není třeba se stydět za slzy, za to, že jednou nebude dietní jídelníček do posledního gramu tuku vymakaný, není třeba se lynčovat, když jednou nepůjdete na lekci aerobiku.
Pořád platí, že jste jen lidé a máte občas právo vysadit. Což pro krizové okamžiky platí obzvlášť. U vás přece nehrozí, že jako jiní vysadíte na měsíce. Tak to prostě na chvíli zkuste.

Šťastné konce

A ještě velmi důležitá maličkost na závěr. Zkuste při všem, co kdy děláte, hubnutí a překonávání krizí nevyjímaje, poslouchat své tělo. Po čase zjistíte, že si opravdu řekne o to, co chce. Kdy potřebuje odpočívat či kdy si žádá pohyb. Znát sama sebe, mít se ráda a pro sebe dělat jen to nejlepší je ideální recept, který vám můžeme dát.
Na ten dobrý i na ten špatný. A když budete tápat, s důvěrou se obraťte na nás, na Dietu a naše odborníky. My už vám vždycky poradíme. A samozřejmě vám všichni přejeme co nejméně špatných dní i krizových okamžiků a co nejvíce blažených úsměvů. Třeba nad tou krásně klesající váhou a zlepšujícím se zdravotním stavem! To už je přece slušný začátek pro pověstné lepší zítřky!:-)

TIP! Myslíte si, že v krizi musíte bolesti úplně propadnout? Ne! Hubnutí a dieta by pro vás mohly být motorem, který pomůže krizi či stres překonat.
Víte že … čím déle se v čemkoli nemilém utápíme, tím větší máme sklony k sebelítosti, tím snáze si odpouštíme tu čokoládu, kterou mlsáme na blbou náladu?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jak se ti líbí moje stránky?

Super:-)
Dobrý...
Nic extra...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama